Welkom

Tijd voor Vitaliteit is een blog dat je gaat helpen om vitaal te worden en/of te blijven! De balans tussen geest, voeding en bewegen is hierbij essentieel. Als een van deze elementen niet of onvoldoende bijdraagt aan deze balans, zul je je niet optimaal vitaal voelen.

Laat je inspireren en motiveren om op een leuke en toegankelijke manier een gezond en gelukkig leven te leiden!

zondag 22 februari 2009

het budwigpapje

Sinds mijn verblijf in Kuuoord de Schouw is het budwigpapje mijn favoriete ontbijt.

Het budwigpapje, oorspronkelijk samengesteld door de Duitse arts Johanna Budwig, is zeer licht verteerbaar, voedzaam en vooral heilzaam voor het gehele gestel door zijn hoog gehalte aan onverzadigde vetzuren. De pap werkt laxerend en cholesterolverlagend (hart- en vaatziekten). De pap kan 1x daags gebruikt worden en kan het ontbijt of middageten vervangen, ook kan het als tussendoortje gebruikt worden om bijv. 16.00 uur.
Recept:
Neem 150 ml biogarde yoghurt of (biogarde) kwark,en meng daar doorheen:
2 eetlepels lijnzaad,
2 eetlepels tarwekiemen,
2 eetlepels haverzemelen,
2 theelepels ongeraffineerde lijnolie,
1 capsule met Lactobacillus Acidophilius


Je kan hier naar eigen smaak noten, fruit, honing of diksap aan toe voegen.

Ik heb inmiddels gekozen voor de makkelijke variant: de lynolax ontbijt mix. Deze is kant en klaar te koop in de reformhuizen. Ik doe hier 's morgens 2 eetlepels van in een kom, samen met 1-2 eetlepels lynolax olie (lijnzaad), magere yoghurt, scheutje diksap en fruit en noten.

Dit is voor mij een prima ontbijt om de ochtend zonder honger door te komen!

1 opmerking:

  1. Ik heb begrepen dat het kwark MOET zijn en geen
    yoghurt...............

    BeantwoordenVerwijderen