Welkom

Tijd voor Vitaliteit is een blog dat je gaat helpen om vitaal te worden en/of te blijven! De balans tussen geest, voeding en bewegen is hierbij essentieel. Als een van deze elementen niet of onvoldoende bijdraagt aan deze balans, zul je je niet optimaal vitaal voelen.

Laat je inspireren en motiveren om op een leuke en toegankelijke manier een gezond en gelukkig leven te leiden!

zondag 22 februari 2009

Mijn plan

Okee, ik heb besloten om te werken aan mijn vitaliteit, maar wat is nou mijn plan? De doelstellingen zijn geformuleerd, de te nemen akties ook, maar hoe ga ik het nou realiseren? Laat ik voorop stellen, vitaliteit is niet voor even, het is geen dieet om weer even wat kilo's kwijt te raken om vervolgens daarna weer in oude patronen te vervallen. Het gaat hier dus om gedragsverandering. En het veranderen van gedrag is vaak heel moeilijk, omdat men snel geneigd is om terug te vallen in oude bekende en vertouwde patronen. In mijn opleiding tot Vitaliteitscoach lag de nadruk op het begeleiden van deze gedragsverandering, ik ga jullie hier dus binnenkort meer over vertellen.

Maar welk gedrag wil ik zelf veranderen? En wat is mijn koers? Wat moet er veranderen aan mijn eetpatroon en hoe kom ik van mijn onzekerheid af? Als ik mijzelf deze vraag stel dan komen er al een aantal dingen spontaan naar boven. Maar die dingen blijven uiteindelijk vage beloftes naar mezelf. Dus ik moet een plan hebben.

We starten met het eetpatroon. Ik heb er voor gekozen om het zgn zuur-basen dieet te gaan volgen. De reden hiervoor is dat ik denk dat mijn lijf "te zuur" is. In De Schouw kwam een natuurgeneeskundig arts erachter dat niet mijn darmen, zoals ik altijd dacht en wat de reden was voor mijn verblijf in de schouw, maar mijn lever/gal onvoldoende in staat zou zijn om mijn voedsel te verwerken. Er wordt onvoldoende gal afgegeven zodat het voedsel slecht verteerd wordt. Vorig jaar heb ik Iriscopie gehad en zag men teveel geel in mijn ogen, iets dat zou duiden op een teveel aan urinezuur in mijn lijf. Ook zou mij pancreas (alvleesklier) te weinig enzymen afgeven om mijn eten op een goede manier te verteren en de juiste voedingsmiddelen op te nemen.

Onderstaande link geeft hier duidelijk zicht op. Je ziet ook dat dit veel vage klachten kan geven en dat er maar weinig in deze richting wordt gezocht door medici.

http://www.gottswaal.nl/detail.php?cod=427&page=50&groep=licha

Om deze reden is het zuur-base dieet mijn uitgangspunt voor het veranderen van mijn eetpatroon:

De gouden regel van Dr. Ragnar Berg, een Zweedse natuurgeneeskundige is"Eet vijf maal zoveel aardappelen, groenten en vruchten als het totaalgewicht van alle andere levensmiddelen (dus ook reformproducten): eet daarvan minstens 50% rauw. Deze regel komt voort uit onderzoekingen inzake het zuur-base evenwicht, in datgene wat levensmiddelen als residu in ons organisme achterlaten. Daaronder valt het urinezuurprobleem. Urinezuur dat voor talrijke lichaamskwalen verantwoordelijk kan zijn, en dat zijn bijna altijd chronische aandoeningen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten